
Meer dan Kostenbesparing.
Hoe strategische inkoop het verschil maakt.
Sales Professionals vs Inkoop Professionals…
De tijd dat een scherpe prijs het einddoel was, ligt achter ons. Inkoop is vandaag de dag strategisch, complex en cruciaal voor het succes van de organisatie. Tegelijkertijd wordt het speelveld steeds uitdagender:
Grote, internationaal opererende leveranciers,
Toenemende economische druk en prijsstijgingen,
Geavanceerde, data-gedreven verkoopstrategieën,
Slimme onderhandelingstechnieken die belangen van inkopers onder druk zetten.
Wist je dat er wereldwijd meer dan 50 onderhandelingstactieken zijn die verkopers inzetten. Vaak zonder dat de tegenpartij het direct doorheeft? De kans is groot dat één of meer daarvan ook bij jouw volgende gesprek op tafel liggen.
Inkopers die het spel willen omdraaien, beginnen bij inzicht en voorbereiding. De meest succesvolle teams stellen zichzelf daarom vragen als:
Worden de tactieken van de verkoper tijdig herkend – en slim gepareerd?
Wat is de strategie áchter het aanbod?
Is de waardepropositie scherp, concreet en overtuigend?
Hoe worden gezamenlijke belangen benut voor een duurzame deal?